راهنمای ضدیخ ، ضدجوش و آب رادیاتور

« راهنما و دانستنی‌ها »

نحوه کارکرد سیستم خنک کننده در خودرو های انژکتوری :

زمانی که خودرو روشن می شود واتر پمپ آب را در تمام قسمت های سیستم خنک کننده از جمله رادیاتور به جریان در می آورد، شمع آب دمای آب را مرتب اندازه گیری می کند و زمانی که به درجه دلخواه رسید، ECU که همان کامپیوتر مرکزی یا مغز هوشمند سیستم انژکتوری می باشد به فن دستور روشن شدن را صادر می کند. فن که جلوی رادیاتور قرار دارد شروع به خنک سازی آبی می کند که درون رادیاتور در حال گردش است، شمع آب دما را همچنان اندازه گیری می کند و به ECU اطلاعات دما را ارسال می نماید. زمانی که آب داخل موتور به دمای مورد نظر می رسد، ترموستات باز می شود و آب داغ از بالا وارد رادیاتور می شود و اب سرد شده درون رادیاتور از پاین جایگزین آب داغ قبلی می شود تا عملیات خنک سازی روی آن انجام شود.

از قسمت پایین موتور هم آب خنک شده وارد سیلندر می شود در این زمان ترموستات بسته می شود و آب خنک داخل موتور شروع به گرم شدن می کند. این لحظه شمع آب تشخیص می دهد که دمای موتور به اندازه مورد نظر رسیده، سپس ECU دستور خاموش شدن فن را صادر می کند. این چرخه مرتب تکرار می شود. در این فرآیند مایع درون سیستم خنک کننده نقش مهم و اساسی را ایفا می کند، این مایع اگر آب معمولی باشد به مرور به علت وجود املاح باعث مسدود شدن قسمت های مختلف سیلندر و رادیاتور می شود، متاسفانه در فصل های سرد سال هم آب یخ می زند و و حجم آن دو برابر می شود که باعث شکستن سیلندر می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق از مایع ضد یخ استفاده می شود. یکی از مهم ترین وظایف این محلول جلوگیری از خوردگی می باشد به شرطی که با آب رقیق شود. ضد یخ به صورت خالص باعث خوردگی قسمت های مختلف سیستم خنک کننده می شود به همین دلیل می بایست با آب مقطر مخصوص که به آب رادیاتور مشهور است عملیات رقیق سازی روی آن صورت بگیرد. این محلول علاوه بر ضد یخ بودن، ضد جوش هم می باشد. آب معمولی در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید و حباب درست می کند، تعداد این حباب ها بیشتر و بیشتر می شود وقتی که حباب ها ترکیده شوند، درون سیستم خنک کننده انفجار رخ می دهد و به آن آسیب جدی وارد می کند، پس حتما می بایست به صورت چهار فصل این مایع درون سیستم خنک کننده باشد.

انواع ضدیخ و ضدجوش:

به طور کلی در بازار تمامی ضد یخ هایی که وجود دارند، خاصیت ضد جوش و خورندگی هم دارند، که به دو دسته تقسیم می شوند. ضدیخ های ساخته شده با پایه آلی و ضد یخ های تولیذ شده با پایه معدنی. مواد آلی موادی هستند که از بدن موجودات زنده بدست می آیند و ارگانیک هستند. این ضد یخ ها دوست دار محیط زیست می باشند. دسته دوم ضد یخ های معدنی هستند. این ضد یخ ها از مواد معدنی یا همان شیمیایی ساخته می شوند که اغلب سمی هم خواهند بود.

بهترین موقع برای تعویض ضدیخ و ضدجوش:

ضدیخ و ضدجوش نیز همانند سایر مواد مصرفی خودرو نیاز به تعویض دارند، می بایست به صورت سالیانه آن را تعویض نمایید. بهترین زمان برای تعویض آن ابتدای فصل سرد سال می باشد. اگر به هر دلیل از نظر مالی توان تعویض آن را ندارید زمانی که موتور خودرو کاملا سرد است، به وسیله یک سرنگ بزرگ مقداری از مایع درون رادیاتور را بردارید، درون کاسه یا لیوان فلزی بریزید و به مدت ۲ ساعت درون فریزر قرار دهید. بعد از ۲ ساعت آن را بیرون بیاورید اگر منجمد شده بود یعنی حتما باید آن را تعویض نمود و اگر منجمد نشده بود یعنی مشکلی ندارد و همچنان می توان از آن استفاده کرد. زمانی که رنگ ضدیخ تغییر کرد یعنی باید آن را عوض کنید.

یک ضدیخ و ضدجوش خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • یک ضد یخ خوب می بایست نقطه انجماد را بالا ببرد به طوری که در فصل های سرد سال مایع درون سیستم خنک کننده منجمد نشود.
  • باید باعث بالا رفتن نقطه جوش در درون سیستم خنک کننده شود، یعنی اجازه ندهد که اب در دمای ۱۰۰ درجه به جوش آید و میزان این دما برای به جوش آمدن آب را بالا ببرد.
  •  علاوه بر ویژگی های بالا می بایست جلوی خوردگی و زنگ زدگی قسمت های مختلف را بگیرد و به قسمت های پلاستیکی هم آسیب نزند.
  • توجه داشته باشید از ضدیخی استفاده کنید که کمترین مواد شیمیایی و سمی را داشته باشد. هرچند که بیشتر از مواد سمی ساخته شده اند، زیرا بر اثر نشت به محیط زیست وارد می شوند. هر چه میزان این سم کمتر باشد به محیط زیست آسیب کمتری وارد می شود.
  • ضد یخ خوب می بایست قابل اشتعال نباشد، که در صورت پارگی جنت و ریخت آن روی قسمت های داغ باعث آتش سوزی نشود.
  • ضد یخ را قبل از استفاده بو کنید، اگر بوی نامطلوبی داشت نشان بر پایین بودن کیفیت آن می باشد.
  • در صورتی که بر روی رنگ بدنه و لباس ریخته شود به آن ها آسیب وارد نکند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

error: Alert: Content selection is disabled!!