روش صحیح مراقبت از موتور خودرو

« راهنما و دانستنی‌ها »

مهمترین بخش و به عبارتی قلب تپنده خودرو، موتور آن است که سلامت و کارکرد صحیح این قسمت، برای داشتن خودرویی سالم ضروری است.

اساسی‌ترین قسمت یک خودرو،پیشرانه آن است که در صورت خرابی، آن خودرو دیگر قابل استفاده نیست.

مراقبت و نگهداری از موتور اتومبیل امری ضروری است که می‌تواند موجب کارکرد صحیح خودرو و آسوده شدن خیال رانندگان در هنگام رانندگی، مخصوصا در مسافت‌های طولانی شود.

به منظور کارکرد صحیح موتور رعایت برخی نکات ضروری است:

1- وجود روغن کافی با چسبندگی مناسب، چه در گرما و چه سرما از مواردی است که در طول عمر موتور نقش به سزایی دارد. با چک کردن و بازرسی روغن در فواصل۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر، از کافی بودن آن در موتور مطمئن شوید، روغن موتور مناسب را با توجه به دفترچه راهنمای خودرو انتخاب کرده و تعویض آن را با در نظر گرفتن قابلیت های روغن و توصیه های شرکت خودروساز انجام دهید. اگرچه درحال حاضر روغن هایی با پایایی و حفظ قابلیت تا ۴۰ هزارکیلومتر نیز در بازار یافت می‌شوند اما بخاطر داشته باشیدکه هر پیشرانه‌ای قابلیت استفاده از این روانسازها را ندارد. توصیه می گردد روغنهای عادی را بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰کیلومتر کارکرد خودرو تعویض نمایید.

2- گرمای بیش از حد به راحتی موتور را دچار آسیب می‌نماید. بنابراین همواره از وجود آب کافی درسیستم خنک کننده پیشرانه (رادیاتور) اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم وجود نشتی در کل مجموعه پس ازپیمودن هر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر اقدام به بازدید آن نمایید.

3- به یاد داشته باشید که وجود ضدیخ حتی در فصل تابستان نیز مفید است زیرا همانطور که در زمستان ازانجماد مایع درون رادیاتور جلوگیری می نماید، در فصل گرما هم دمای جوشش آن را بالا می‌برد، به هر حال لازم است که مایع درون رادیاتور را هر دو سال یک بار به طور کامل تعویض نموده و اقدام به تمیزکردن و رسوب زدایی رادیاتور کرد.

4- تمیز و سالم بودن فیلترهای هوا و روغن باعث کاهش مصرف سوخت و کارکرد بهتر موتور خودرو میگردد. بنابراین با هر بار تعویض روغن، فیلتر هوا را هم عوض کنید و پس از هر دو بار تعویض روغن اقدام به تعویض فیلتر روغن نمایید.

5- عملکرد صحیح و کامل سیستم جرقه زنی متضمن اشتعال کامل و یکی از فاکتورهای کارآیی مناسب موتور است. اگر چه به تازگی شمع‌های جدید و پیشرفته وارد بازار کشور شده‌اند اما به دلیل قیمت بالا هنوز چندان کاربردی ندارند، بنابراین برای ایجاد بهترین جرقه، شمع‌های کار کرده را بین ۲۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر با شمع‌های نو عوض کنید.

6- در همین بخش توصیه می‌شود که پس از هر ۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد، دلکو مجددا بررسی و احتمالا تنظیم گردد ودر دلکوهای پلاتینی بین هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر، پلاتین فرسوده تعویض گردد. با این کار علاوه بر راحت‌تر روشن شدن موتور، به احتراق کامل و کاستن از مصرف سوخت نیز کمک می کنید.

7- برای اینکه همواره سوخت کافی به موتور برسد، جا دارد تا هر ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر، پمپ بنزین خودرو از نظر سلامت بازدید شده و صافی آن تمیز شود. فیلتر سوخت را هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر تعویض نموده و اتصالات و شیلنگ های سوخت را بازرسی کنید، در صورت بروز نشتی و یا هرگونه خوردگی در آنها بدون درنگ و با سرعت مبادرت به تعویض آنها با انواع مرغوب نمایید، چرا که هرگونه آسیب و کاستی دراین قسمت می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

8- چنانچه‌ نمی‌خواهید به دلیل‌ تخلیه‌ یا دشارژ شدن‌ باطری‌ دچار مشکل‌ شوید، پس‌ از طی‌ هر ۵۰۰۰ کیلومتر میزان‌ آب‌ اسید باتری‌ را چک‌ کرده‌ و در صورت‌ کمبود فقط آب‌ مقطر به‌ آن‌ اضافه‌ نمایید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ آب‌ اسید باتری‌ بدلیل‌ برخورداری‌ از اسید سولفوریک‌، قابلیت‌خورندگی‌ شدیدی‌ دارد. بنابراین‌ از تماس‌ آن‌ با پوست‌ و حتی‌ بدنه‌ خودرو جلوگیری‌ کرده‌ و در صورت‌ بروز چنین‌ موردی‌، بلافاصله‌ سطح‌ تماس‌ را با آب‌ سرد شستشو دهید. به‌ یاد داشته‌ باشید که‌ گاز متصاعد شونده‌ از خانه‌های‌ باتری‌، هیدروژن‌ است‌ که‌ میل‌ انفجاری‌ شدیدی‌ دارد. بنابراین‌ ازمجاورت‌ هرگونه‌ جرقه‌ و یا شعله‌ با آن‌ اکیدا اجتناب‌ کنید.منبع : خودروکار
.
منابع:
.https://www.finds.ir

error: Alert: Content selection is disabled!!