نکات ایمنی موتورسیکلت ها

« راهنما و دانستنی‌ها »

...فیلتر هوا و فیلتر روغن:

از روشن کردن انجین در شرایطی که فیلتر هوا بر سر جای خود قرار نگرفته خودداری کنید؛
اگر فیلتر دچار آب گرفتگی شد، فوراً فیلتر و داخل محفظۀ نگهدارندۀ آن را خشک کنید؛
اگر فیلتر از نوع کاغذی است، از هر گونه تماس آب یا سیالات دیگر با آن به طور جدی خودداری کنید.

روغن ترمز:

از هرگونه تماس روغن ترمز با پوست دست و سطوح آسیب پذیر خودداری کنید.
دقت کنید که هیچ گونه نشتی در اطراف محفظه روغن ترمز و در کل سیستم ترمز جلو وجود نداشته باشد.
بررسی کنید که هیچ گونه خرابی، ترک خوردگی و شکاف در شلنگ مخصوص یا دیگر بخش های سیستم ترمز جلو وجود نداشته باشد.
هنگام اضافه کردن روغن ترمز، بسیار دقت کنید تا هیچ گونه جسم خارجی وارد محفظۀ ذخیره روغن نشود.
حجم روغن ترمز را به بیشتر از سطح مورد نیاز افزایش ندهید. این کار می تواند موجب سر ریز شدن روغن از محفظ ذخیره شود.
از هر گونه تماس روغن ترمز  با قطعات موتورسیکلت خودداری کنید زیرا این کار موجب آسیب دیدگی سطوح رنگ شده می شود.
اگر روغن ترمز با قطعات دیگر تماس داشته باشد، فوراً با استفاده از یک قطعه پارچۀ خشک آن را پاک و تمیز کنید.
برای سیستم ترمز از روغن پیشنهادی از سوی فروشنده استفاده کنید زیرا روغن های دیگر ممکن است واکنش های شیمیایی ناخواسته ایجاد نمایند.

ترمزگیری:

همواره پیش از سواری، از کارکرد درست سیستم ترمز مطمئن شوید.
برای ترمزگیری مناسب، به تدریج هر دو ترمز جلو و عقب را به صورت همزمان بگیرید و به تدریج سرعت خود را کم کنید.
اگر در هنگام سواری در هوای بارانی و یا بر روی جادۀ خیس و لغزنده و بر روی سطوح فلزی (مانند پل های فلزی و درپوش کانال ها) به طور ناگهانی ترمز بگیرید، تایرها دچار لغزش شده و از مسیر خود منحرف می شوند .در جاده هایی با این شرایط، سرعت را به تدریج کم کنید و ترمزگیری را با نهایت دقت انجام دهید.
از ترمزگیری های چندباره اجتناب کنید زیرا این کار دمای دیسک و لنت ترمزها را بالا می برد، و در نهایت موجب نقص در سیستم ترمز خواهد شد.
پیش از دور زدن، از سرعت خود بکاهید. کاهش سرعت یا دنده در لحظۀ دور زدن ممکن است موجب لغزش چرخ ها و واژگونی موتورسیکلت شود.
مراقب باشید روغن، گریس و مواد روان کننده، سطح لنت ترمز را آلوده نکند زیرا با این کار از سطح اصطکاک کاسته شده و سیستم ترمز با اشکال مواجه خواهد شد.

محفظۀ ذخیره سازی زیر زین:

از گذاشتن مواد قابل اشتعال و یا مواد حساس به حرارت بالا در محفظه خودداری نمایید.
از گذاشتن اجسام شکستنی در محفظه خودداری نمایید.
از گذاشتن بنزین و یا روغن در محفظه خودداری نمایید.
پیش از سواری، مطمون شوید زین به درستی و بدون حرکت در جای خود قرار گرفته است.

سوخت گیری:

بنزین ماده ای فوق العاده آتشگیر است. مراحل سوخت گیری را در محیطی با تهویۀ بسیار مناسب وبه دور از هرگونه شعله یا جرقه انجام دهید.
از بنزین ناخالص و آلوده به عنوان سوخت استفاده نکنید.
مخزن سوخت را بیش از حد، از سوخت پر نکنید.
از تماس چندباره یا بلندمدت بنزین با پوست دست خودداری کنید.
از تنفس بخار بنزین و یا وارد شدن بنزین به دهان به شدت اجتناب کنید.
بنزین و هر ماد سوختی دیگر را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
همواره از سوخت پیشنهادی (بنزین سوپر بدون سرب با حداقل اکتان 90) استفاده کنید.

روغن انجین:

روشن کردن انجین بدون روغن کافی ممکن است به طور جدی به انجین آسیب برساند.
اگر روغن انجین آلوده یا ناخالص باشد، اثر بسیار نامطلوبی بر عمر مفید انجین بر جای خواهد گذاشت.
اگر قصد دارید بلافاصله پس از خاموش شدن انجین اقدام به تعویض روغن کنید، حتماً مراقب حرارت بالای انجین و اگزوز باشید.
در هنگام تعویض روغن از ورود هر گونه گرد و غبار و ذرات خارجی به داخل مخزن جلوگیری کنید.
اگر سطح روغن انجین به پائین تر یا بالاتر از سطح مشخص برسد، احتمال آسیب دیدگی انجین وجود دارد.

باتری: 

وقتی قرار است برای مدت طولانی از موتورسیکلت استفاده نکنید، باتری را خارج نمائید و آن را در مکانی سرد و خشک نگه دارید. اگر قصد خارج کردن باتری را ندارید، کابل منفی آن را از ترمینال قطع کنید.
اگر از موتورسیکلت در حدود 1 ماه استفاده نشده است، باتری آن باید توسط یک شارژر مناسب شارژ شود. اگر از موتورسیکلت به مدت 2 ماه یا بیشتر استفاده نشده، باتری باید خارج شده و در جای خشک و خنک به طور کامل شارژ شود.
عملیات شارژ باتری را در مکانی با تهویۀ مناسب انجام دهید.
باتری از خود گازهای قابل انفجار متصاعد می کند؛ به همین دلیل هر گونه شعله، جرقه، و سیگار را از محل نگهداری آن دور کنید.
اسید باتری ماده ای سمی است. کاملاً مراقب باشید تا از تماس آن با چشم، پوست، لباس، و سطوح رنگی خودداری کنید.
اگر اسید باتری با چشم یا پوست تماس پیدا کرد، پس از شستشوی فراوان با آب، فوراً به مراکز درمانی رجوع کنید.
باتری را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
برای شارژ باتری نو، بین 8 تا 12 ساعت باتری را به اندازه ای شارژ کنید تا ولتاژ آن به عدد 13.6 برسد.

پوشش  مناسب هنگام سواری:

به منظور حفظ ایمنی، در هنگام سواری، از کلاه ایمنی، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید.
نباید از لباسی استفاده کنید که مانع فعالیت راحت شما در هنگام سواری شود.
برای سواری در هنگام شب از لباس های روشن و بازتاب دهندۀ نور استفاده کنید.
کاملاً مراقب باشید دست و پا و نیز و اجزای لباس شما در بین قطعات متحرک موتورسیکلت گیر نکند.

آمادگی پیش از سواری:

پیش از اولین مراحل سواری، کتابچۀ راهنمای کاربری را به دقت مطالعه نموده و از مطالب آن آگاهی کامل را کسب نمائید.
از داشتن تسلط کافی بر راندن موتورسیکلت و آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی و محدودیت های سرعت در خیابان ها و بزرگراه ها مطمئن شوید.
از حمل بار اضافی یا نامتعارف خودداری کنید.
هرگز در هنگام خواب آلودگی از موتورسیکلت استفاده نکنید.
پیش از سواری، گزارشات مربوط به شرایط جوّی و جاده ای را بررسی نمایید.
اطمینان حاصل کنید تجهیزات، تنظیمات و قابلیت های موتورسیکلت شما کاملاً با شرایط جاده ای که قصد سواری در آن را دارید تناسب دارد.
تلاش برای تغییر در میزان حداکثر سرعت ممکن است خطر آفرین باشد و گارانتی را باطل خواهد نمود.
برای حفظ ایمنی بیشتر، از هرگونه دستکاری و تعویض قطعات سالم پرهیز کنید.

وارسی های فنی پیش از سواری:

وارسی های فنی مهم زیر باید همواره پیش از هر سواری برای موارد ذکر شده انجام پذیرد:.
.
مخزن سوخت، برای اطمینان از وجود بنزین کافی برای مسیر رفت و برگشت و یا حداقل تا نزدیکترین پمپ بنرین؛
ترمزها، برای کارکرد درست و نداشتن استهلاک نامتعارف؛
سیم های کلاچ و ترمز، برای داشتن کارکرد درست و روان؛
تمامی چراغ ها (چراغ جلو، چراغ عقب، چراغ ترمز، چراغ های راهنما)، برای نداشتن هیچ گونه آلودگی و اطمینان از کارکرد درست؛
تایرها، برای داشتن فشار کافی و سطح خارجی تایر برای نداشتن استهلاک نامتعارف؛
دسته فرمان، برای چرخش کامل و نرم؛
جک بغل، برای نداشتن لقی و اطمینان از باز شدن کامل و روان؛
سیستم تعلیق (به ویژه کمک فنرها)، برای نداشتن نشتی روغن و برای داشتن توان مناسب برای حمل بار؛
آینه های بغل، برای داشتن تنظیم درست و دید کافی؛
زنجیر چرخ، برای داشتن حرکت روان و نداشتن هیچ گونه شل شدگی.
بوق، برای اطمینان از کارکرد درست.

انجین:

هرگز انجین را در فضای سربسته روشن نکنید. گاز خروجی از اگزوز دربردارنده ذرات سمی همچون مونواکسید کربن است.
پیش از حرکت اجازه دهید انجین به مقدار مناسب گرم شده و روغن انجین در اجزای آن جریان یابد.

اگر انجین روشن نمی شود و یا موتورسیکلت در حرکت خود با مشکل روبرو است، موارد زیر را بررسی کنید:

آیا در مخزن سوخت، بنزین وجود دارد؟
آیا فیوز قطع نشده است؟
آیا موتور روشن کننده انجین (موتور استارتر) کار می کند؟
(اگر موتور روشن کنند انجین به دلیل اتمام شارژ باتری از فعالیت افتاده است، باید سریعاً باتری را شارژ نمائید.)

موارد احتیاطی هنگام سواری:

رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه قوانین مرتبط با سرعت؛
حفظ فاصلۀ مجاز با وسایل نقلیهء اطراف به ویژه وسیلۀ نقلیۀ جلو؛
حرکت از سمت راست خیابان در سرعت های پائین؛
نداشتن سرعت های بالا در بازه های طولانی زمانی و مسافتی؛
داشتن توقف های متعدد در مسافت های طولانی؛
خودداری از کاهش یا افزایش سرعت به صورت ناگهانی؛
رساندن سرعت انجین به بالاتر از حداکثر سرعت پیشنهادی (رسیدن عقربۀ دورسنج به محدوده قرمز) می تواند به انجین آسیب برساند و تعادل موتورسیکلت را از بین ببرد؛
در صورت تعویض سیلندر، پیستون، و میل لنگ تا 1000 کیلومتر اول از سواری با سرعت بالا خودداری نمایید؛
هرگز با موتورسیکلتی که دچار آسیب دیدگی شده و سطح ایمنی آن کاهش یافته است حرکت نکنید .

آب بندی:

اگر برای اولین از موتورسیکلت استفاده می شود، توجه داشته باشید که مراحل آب بندی اولیه موتورسیکلت باید به درستی انجام شود.
اجرای آب بندی اولیه در مسافت 1000 کیلومتر، برای کارکردن روانتر و عملکرد بهتر قطعات متحرک در آینده است.
اجرای این عمل عمر کارکرد قطعات را بالا برده و کارایی انجین را بهبود می بخشد.
در اجرای عمل آب بندی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
سرعت پائین را حفظ کنید.
حرکت انجین در 500 کیلومتر اول نباید از 2000 دور در دقیقه فراتر رود.
به صورت تک سرنشین اقدام به سواری کنید.

شستشو و تمیزکاری:

قبل از شست و شوی موتورسیکلت، از خاموش بودن انجین مطمئن شوید.
در هنگام شست و شو از نفوذ آب به درون اگزوز و قطعات آن، سیستم ترمز، و سیستم برق جلوگیری کنید.
پرداخت بیش از حد سطوح رنگ شده با واکس های ترکیبی ممکن است به قسمت های رنگ شده آسیب برساند و رنگ آنها را از بین ببرد.
می توانید با استفاده از یک پاک کنندۀ مخصوص انجین، روغن ها و گریس های اضافی را از انجین پاک کنید.
مراقب باشید تا از پاشیده شدن روغن، گریس و مواد مشابه بر روی سطوحی همچون زین، دسته ها و رکاب ها جلوگیری شود زیرا این کار موجب لغزندگی این سطوح خواهد شده و ایمنی شما را در هنگام سواری به خطر خواهد انداخت.
در اولین سواری پس از اتمام شست و شو، در سرعت کم ترمزها را به آرامی درگیر کنید تا از قدرت ترمزگیری آنها مطمئن شوید. اگر از قدرت ترمزگیری کاسته شده است، در سرعت کم به آرامی و در چند مرحله ترمزها را درگیر کنید تا سیستم ترمز کاملاً خشک شود.

ملاحظات زیست محیطی:

سطح آلایندگی ناشی از گازهای خروجی از اگزوز نباید از میزانی که توسط نهادهای ذیربط تعیین شده است فراتر رود.
همواره از سوخت و روغن های پیشنهادی که از طرف سازنده یا تعمیرگاه مجاز پیشنهاد می شود استفاده کنید.
از تجهیزاتی که منجر به افزایش صدای تولیدی در اگزوز می شود و نیز از ایجاد هر گونه آلودگی صوتی خودداری کنید.
همۀ روغن ها و روان کننده های استفاده شده و ظروف و قوطی های مرتبط با آنها، و نیز هرگونه قطعات دور ریختنی مرتبط با موتورسیکلت (از جمله باتری غیرقابل استفاده) باید با توجه به قوانین مرتبط با محیط زیست و تلاش برای داشتن کمترین آلایندگی زیست محیطی و با رعایت شیوه های اصولی دفع شوند و یا به مراکز بازیافت مخصوص تحویل داده شوند.

.
منابع:

.https://www.motorcycletnews.ir
.http://www.kavirmotor.com

error: Alert: Content selection is disabled!!