ایراد | نوع صداها یا ایرادات |
ترمزها | - صدای جیر جیر غیر ممتد : تاب داشتن دیسک یا قسمتی بر روی دیسک برجسته تر از بقیه دیسک هست
- صدای جیر جیر ممتد : نزدیک بودن لنتها به دیسک
- صدای جیر جیر هنگام ترمز گیری : نو بودن لنتها و یا برعکس فرسوده بودن لنتها
- صدای جیغ کشیدن هنگام ترمز گیری : شیشه کردن لنتها ( سیقلی شدن ، براق شدن لنتها )
|
زنجیر چرخ | - صدای ویز ویز کردن : سفت بودن زنجیر
- صدای شلق شلق کردن : شل بودن زنجیر
- صدای شلق شلق و یا ویز ویز غیر ممتد : خراب بودن زنجیر
- صدای جیر جیر کردن: خشک بودن زنجیر و نیاز به روغن کاری
- مشاهده افزایش فاصله بین مهره های زنجیر: کشیدگی زنجیر و خراب شدن ان
|
باتری | - صدای تیک تیک از استارت هنگام استارت زدن : باتری ضعیف
- صدایی بسیار ضعیف همچون بخار آب: داغ شدن اسید باتری
- مشاهده حباب های بسیار ریز در باطری ( جوشیدن اسید درون باتری): درحال و یا خراب شدن باتری به دلیل ولتاژ زیاد جهت شارژ شدن توسط شارژر
- مشاهده شوره زدن کنار بسط های باطری: گرفتگی خروجی اصلی بخار اسید باتری
|
اگزوز | - صدای زیرینگ زیرینگ درون اگزوز: ریختن پره های ااگزوز و یا افتادن جسمی درون اگزوز
|
کیلومتر | - صدای ویز ویز: صدای خوردن کلید های سویچ
- صدای ویز ویز به همراه تیک تیک: عدم وجون روغن در داخل سیم کیلومتر
- مشاهده گیج زدگی دور موتور: خراب شدن فنر درجه دور موتور یا شل شدن پیچ دورموتور متصل به کیلومتر
- مشاهده گیج زدن کیلومتر سرعت: خراب شدن فنر سرعت سنج یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
- مشاهده عدم کارکردن مصافت شمار: سابیدگی چزخ دنده های سرعت شمار و یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
- مشاهده عدم نمایش سرعت و مصافت شمار: خراب شدن مهره یا سنسور درون توپی چرخ یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
- مشاهده عدم نمایش میزان صحیح سرعت: ضعیف یا قوی بودن فنر سرعت سنج
- مشاهده عدم روشنایی درون کیلومتر: سوختن لامپ های درون کیلومتر
- مشاهده عدم نمایش صحیح میزان بنزین در باک: خراب شدن و یا ضعیف شدن شناور درون باک
|
انجین | - صدای تاق تاق کردن در هنگام روشن شدن انجین برای چند دقیقه: عدم مناسب بودن روغن در شرایط هوایی محل شما
- صدای تق و توق کردن در حالت خاموشی(همانند جنگ کردن با شمشیر): خنک شدن انجن و یا تغییرات رطوبتی و دمایی هوا
- صدای تقه کردن در هنگام تعویض دنده ها: خراب شدن روغن براثر کارکرد زیاد و یا گرمای زیاد انجین و یا تنظیم نبودن سیم کلاچ
- صدای جر جر یا جینگ جینگ یا جیک جیک کردن بسیار ریز و ممتد یا چلق چلق یا چق چق: عدم تنظیم بودن فیلر های سوپاپ نسبت به فصل های سال و یا گرم شدن بیش از حد انجین
- صدای تاق تاق یا لق لق کردن از مرکز انجین: صدای شاتون که بصورت ممتد در هر بالا و پایین کردن پیستون و بسیار واضح شنیده میشود به دلیل گرمای بالای انجین یا کم بودن روغن و یا آسیب دیدن یاتاقان های میل لنگ
- صدای جیر جیر از سمت درب راست انجین درب کلاچ : از بلبرینگ کلاچ هست
- صدای غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین (درب برق): بریدن خار خورشیدی جلو که با سرعت گیری بیشتر هم میشه
- صدای دینگ دینگ در سرسیلندر هنگام شتاب گیری یا سربالایی (والف زدن): رینگ پیستون ضعیف یا دور موتور نامناسب با دنده مورد درگیر
- صدای آهن روی آهن زدن در هنگام استارت: کوبش پیستون ( تنظیم نبودن سوپاپ ها و یا بنزین با اکتان پایین
- صدای تق تق کردن در حال حرکت: عدم تنظیم سرعت با میزان دنده درحال حرکت
- مشاهده بخار روغن در درز های انجین: زیاد بودن سطح روغن در موتور یا خراب بودن واشرها و اورینگ های انجین
- مشاهده تغییر رنگ پوسته انجین: افزایش بیش از حد انجین به دفعات زیاد
- مشاهده لرزش زیاد در سرعت های بالا: عدم کیفیت خوب روغن و یا دنده تایم بودن انجین
|
کاربرات | - صدای ترقه دادن هنگام رها کردن گاز : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
- صدای عطسه دادن هنگام استارت زدن : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
- مشاهده حالت ریپ زدن: کثیف بودن فیلتر هوا و یا کاهش میزان بنزین یا گرفتگی سوزن ژیگلور یا کثیف شدن کاربراتور
- مشاهده ریپ زدن در سرعت های بالا: باز بودن ساسات
- مشاهده رسوبات در کارتر کاربراتور: کثیف بودن باک یا زنگ زدگی در باک بنزین
- مشاهده دوده در کاربراتور: عدم تنظیم بودن میزان هوا و سوخت
|
شمع | - صدای ترقه دادن از اگزوز هنگام سرعت گرفتن: تنظیم نبودن دهنه شمع
- مشاهده سخت روشن شدن و بد کار کردن انجین: تمام شدن پلاتین شمع
|
کمک فنر | - صدای ضربه زدن در هنگام ترمز: خراب شدن و کاهش سطح روغن در کمک
- مشاهده بخار روغن بر روی کمک: خراب شدن کاسه نمد های کمک فنر
- مشاهده عدم بازی کردن کمک: جام کردن و یا زنگ زدگی در قسمت سیلندر کمک
- مشاهده پرش کمک بر روی دس انداز ها: خراب شدن غلظت روغن
|
شارژر | - مشاهده عدم نواسان در نور چراغ ها: خراب شدن شارزر
|
لامپ | - سوختن سریع لامپ ها: خراب بودن شارژر به دلیل افزایش ولتاژ زیاد یا تقلبی بودن لامپ ها
- سیاه شدن حباب لامپ ها: عدم تهویه هوای مناسب در کاسه چراغ به دلیل افزایش بالای دما
|
روغن موتور | - مشاهده عدم تغییر رنگ ( رنگ روغن همانندن قبل از استفاده آن) روغن پس از طی ۱۵۰ کیلومتر: عدم کیفیت مناسب و پاک کنندگی در انجین
- مشاهده تغییر رنگ شدید روغن پس از طی ۱۵۰ کیلومتر: تقلبی بودن روغن ( روغن بازیافتی)
- مشاهده عدم تغییر غلظت در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
- مشاهده رقیق شدن بسیار زیاد و غیر طبیعی در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
|
روغن ترمز | - مشاهده تغیر رنگ از شفافی به تیرگی: جذب رطوبت محیط و خراب شدن روغن ترمز
- مشاهده عدم قدرت در ترمز جهت توقف: وجود هوا در شلنگ یا پیستون ترمز
- مشاهده تغییر غلظت در روغن ترمز: فاسد شدن ترکیبات شیمیایی روغن ترمز
|