لاستیک های استفاده شده یا دست دوم یک تجارت بزرگ در ایران است.
هر ساله حدود 30 میلیون لاستیک استفاده شده فروخته می شود که حدود 10٪ از کل بازار تایر ایران را تشکیل می دهد.
جای تعجب نیست که بسیاری از افراد خرید لاستیک های استفاده شده را بسیار مناسب می دانند ، معمولاً برای جایگزینی یک تایر که آسیب دیده است.
مشکل اینجاست: لاستیک های استفاده شده و دست دوم هیچ نوع استاندارد قانونی را ندارند و روند جمع آوری ، بازرسی و وارد کردن لاستیک های استفاده شده به بازار بسیار متفاوت است. برخی از فروشندگان و خریداران تایر و لاستیک، خودشان موقع خرید تست را انجام می دهند.
.
اگر می خواهید لاستیک دست دوم بخرید، به موارد زیر دقت کنید:
عمق آج لاستیک
هنگام خرید لاستیک استفاده شده حتماً یک سکه همراه خود داشته باشید ، بنابراین می توانید تست سکه انجام دهید.
سکه را به صورت وارونه در یک یا چند شیار لاستیک قرار دهید. اگر تا وسط سکه را می بینید ، این تایر از نظر قانونی طاس است و نباید سوار آن شوید.
سیم های مشخص شده لاستیک
با دقت به سطح آج اطراف لاستیک نگاه کنید. سایش نامنظم می تواند تارهای استیل بافته را در داخل تایر نشان دهد. اگر می توانید تارها را ببینید ، یا حتی چند سیم استیل نازک از آج بیرون هستند ، تایر خطرناک است نخرید.
جداشدگی کمربند
با دقت زیاد به سطح دیواره کناری و سطح آجدار برای برآمدگی ها ، موجی یا سایر بی نظمی هایی نگاه کنید که می تواند لایه لایه شدن کمربند تایر را نشان دهد.
شما اغلب می توانید با حرکت دادن دستان روی سطح دیواره کناری و سطح آج ، تغییراتی در سطح لاستیک احساس کنید حتی اگر عدم تورم در هنگام باد کردن تایر آشکار نباشد.
کهنگی بالای لاستیک
لاستیک های کهنه از داخل رو به وخامت می گذارند ، و توضیح اینکه چقدر ممکن است بی خطر باشند دشوار است.
اولین کاری که باید انجام شود این است که مطمئن شوید که شماره شناسایی تایر (همیشه قبل از حروف DOT وجود دارد) در کنار لاستیک وجود دارد ، زیرا برخی از بازیافت کنندگان لاستیک و خرده فروشان تایر استفاده شده آن شماره را پاک می کنند.
اگر عدد پاک شده بود، یعنی این لاستیک یک ایراد بزرگی دارد. توصیه من این است که به هیچ عنوان این لاستیک را نخرید.
در صورت وجود TIN ، دو عدد یا حرف اول پس از DOT نشانگر کارخانه ای است که تایر در آن ساخته شده است.
چهار شماره بعدی تاریخ ساخت تایر را نشان می دهد ، یعنی شماره 1210 نشان می دهد که این تایر در هفته دوازدهم سال 2010 تولید شده است.
به طور کلی ، شما باید نسبت به هر لاستیک که بیش از 6 سال عمر کرده است ، مشکوک باشید.
همچنین باید علائم ترک های کوچک را که در نقاط فلکس کناره لاستیک یا در بین بلوک های آج دیده می شوند ، به قسمت های کناره و کف آهک نگاه کنید ، که ممکن است نشان دهنده پوسیدگی خشک لاستیک باشد. به خاطر داشته باشید که بعضی از افراد لاستیک های استفاده شده را به رنگ مشکی رنگ می کنند تا ظاهری جدیدتر به نظر برسند.
.
منابع:
.https://rubber.blog.ir